puding karamel


Kali ni, ina nak ajak korang semua masak pudding caramel. Mudah sangat-sangat dalam masa 45 minit puding korang dah boleh makan.
Ini adalah hasil masakkan ina yang kedua selepas kek meletup. Korang semua jangan lupa untuk mencuba. Dengan itu, jom kita lihat bahan-bahan yang di perlukan untuk masak puding caramel.

Bahan-bahan
·         Telur (saiz besar) 7 biji
·         Susu Isian Pekat Manis 1 tin (510ml)
·         Gula Pasir 3 sudu besar
·         Garam 1 sudu kecil
·         Tepung Kastard 2 sudu besar
·         Air 1 cawan (lebih kurang 150~175ml)
·         Loyang bersaiz diameter 15~20cm
Cara membuatnya
·     Letak gula pasir dalam loyang dan panaskan loyang tersebut dengan api sederhana kecil agar gula mencair. Apabila gula telah cair keseluruhannya, lenggang-lenggangkan loyang supaya gula cair itu merata menutupi permukaan dasar loyang. Tutup api apabila gula cair telah mula berwarna sedikit kekuningan. Ingat, jangan sampai warnanya menjadi benar-benar kuning atau perang. Cukup sedikit kuning sahaja, kerana proses pengukusan nanti akan menjadikan warnanya kepada perang dan cantik. Kalau sekarang sudah perang, nanti proses mengukus akan menyebabkan gula cair bertukar menjadi sangat gelap atau hitam dan berasa pahit!
·      Masukkan telur, air, garam, tepung kastard, susu pekat manis ke dalam blender dan kisar sampai sebati. Lebih kurang 10 saat sahaja.
·   Tuang ramuan yang telah diblender dengan menggunakan penapis (saya guna penapis teh) ke dalam loyang yang telah dilapisi gula cair yang telah membeku/keras.
·    Masukkan loyang ke dalam pengukus ketika air kukusan telah mendidih. Kukuslah dengan api sederhana kecil sahaja. Kukus sehingga 45 minit.
·         Apabila telah masak, telangkup loyang ke pinggan leper.
·       Lebih enak jika dihidangkan sejuk (simpan dalam fridge dululah).

Apa lagi cepat pergi dapur, masak pudding caramel mudah saja semua bahan yang diperlukan merupakan bahan asas di dapur J

2 comments:

Dekcik said...

puding 2 same ngn dadaih kew ek??


http://sweetchoc91.blogspot.com/2011/05/haishbile-header-dah-barublog-plak-wat.html

dfsdf said...

@Dekcik

lain..

Copyright Reserved by Roslina